Nieuwe Noten Amsterdam: Modelo62

Giacinto Scelsi was bijvoorbeeld een meester in het schrijven van muziek rond één noot, waarbij hij inzoomt op de klankkleuren, dynamiek en ook micro verschillen in toonhoogte. Met zijn werk beïnvloedde hij componisten als Ennio Morricone. Van hem is er deze avond een duet te horen voor contrabas en cello.

De filosofie van Cat Lamb is dat het meest intense geluid niet het meest harde hoeft te zijn. Zij zoomt juist in op ultra zachte geluiden in haar stuk voor solo contrabas. Deze Amerikaanse componist is neergestreken in Berlijn en ze maakt onderdeel uit van het Wandelweiser collectief: Een groep componisten die zich bezig houdt met muziek op het grensvlak van het menselijk gehoor.

Effectpedalen die elektrisch gitaristen gebruiken zitten vol bijgeluiden die in de meeste rock- en popmuziek wegvallen. Ook lampen hebben bijna onhoorbare bromtonen en als je goed luistert, hoor je de het geluid van elektriciteit. De Deense Simon Løffler geeft deze bijgeluiden een hoofdrol in een trio dat op het lijf is geschreven van de veelzijdige musici van Modelo62. Daarin onderzoekt hij elektromagnetische geluiden door middel van deze pedalen en een lamp.

“Unstable, artificial” is de ondertitel van Etude 4 van Jan-Bas Bollen voor cello solo. Hij zoekt de extremen op in dynamiek van de cello en legt het fenomeen vibrato onder de microscoop. De instructie in de partituur is: Altijd onstabiel qua toonhoogte, maar heel ritmisch.

Tickets: € 13 / CJP/Student: €11 | Kunst(vak)student: €6,50 | Stadspas groene stip: €3,50